Tento článok na tému diskusné fóra a hodnota ich recenzií vkladaných na internete som zverejnil z dôvodu možnosti vysvetlení problematiky týchto portálov a tiež preto, že sa to bezpochyby nielen nás tiež týka. Portály sú cielené na dané témy a tým majú slúžiť na diskusiu na danú oblasť a jej problematiku a tiež pre ohodnotenie výrobku či služby. V našej oblasti sú tieto diskusné fóra zameraná na sanácie vlhkého muriva. Diskusia či recenzie by mala prinášať vzájomnú osvetu, odovzdávať si rady, postrehy, poznatky a názory na rôzne technológie a skúsenosti s nimi atď. Čiže tieto portály považujem v týchto prípadoch za nesporne užitočné. Potiaľto je všetko dobré, dalo by sa povedať veľmi prospešné a prínosné pre jednotlivé aktívny, ale vo väčšine prípadov návštevníkov týchto portálov, skôr pasívne aktérmi a čitateľa.
Ale táto diskusné fóra sa, ako skoro všetko, dajú zneužiť k rôznym záujmom, bezplatné a predsa účinné reklame a nekalým praktikám. Veľmi často sa vyskytujúce praktiky sú v podstate dve. Niekoho či niečo poškodiť alebo naopak si bezplatne robiť reklamu. Ak chce ktosi (konkurencia, neprajníkov sused a pod.) Niekomu urobiť zlú reklamu a poškodiť výrobok, prácu, službu a tým najmä firmu, tak nie je bohužiaľ vôbec problém na týchto portáloch tohto docieliť.
Čo ale v oblasti stavebnej? Počítame s týmito praktikami, tak ako je to u recenzií hotelovej degustácia či zázračného krému? Prepáčte mi tento použitý prirovnanie, ale len chcem poukázať na fakt, že obrana na ohováranie je ťažká, respektíve tieň pochybovanie už nezmizne, hoci budete reagovať na tieto príspevky sebevěrohodněji a odbornejšie a naopak, pre bezplatnú a vcelku účinnú reklamu, chválení svojej práce, výrobku , služby stačí týmto „inzerentom“ pár minút. Za dlhé roky v oblasti obchodu, tj. Našej výroby a predaja sanačných materiálov, ale aj prax realizáciou stavieb som zaregistroval jeden jediný negatívny príspevok a tým, že hoci tento jeden negatívny príspevok by nás nemusel akokoľvek znepokojovať, opak je pravdou. Svoje úvahy zverejňujem ako prevenciu možných vyvolávaných predsudkov či záverov a dúfam aj ako podnet pre zamyslenie.
Pre úplnejší rozbor môjho názoru na recenzie a diskusné fóra by som nemal zabudnúť ešte na skupinu spokojných zákazníkov. Spokojní zákazníci nemajú potrebu výrobok, službu, a opäť tým firmu, až na výnimky, verejne chváliť. Berú to ako samozrejmosť. To je ale úplne pochopiteľné. Keď si kúpi zákazník čokoľvek na trhu a je s daným výrobkom, vecí, službou atď. Spokojný, nemá veľa dôvodov na internete výrobok či službu chváliť. To je prirodzené a vôbec sa tomu nie je dôvod diviť a ani, podľa môjho názoru, by žiadny výrobca či poskytovateľ služby toto nemal očakávať. Ale aby som nezabudol ešte na dve a asi posledný ma napádajúci úvahy. Tá jedna je, že samozrejme nie sú len recenzie vymyslené a skreslené, sú aj pravdivé, nech v pochvalné alebo záporné rovine.
osledná myšlienka, ktorá ma napadá v súvislosti s recenziami je tá, že keď si niekedy čítam niektoré názory, komentáre, napr. Na technológie a postupy používané v oblasti sanácie vlhkého muriva, niektorí recenzenti komentujú určité témy zásadne skepticky a neodborne a tým celá možná diskusia tak trochu stráca zmysel či nesprávne ovplyvňuje ostatných čitateľov, a to je škoda. Ale taktiež sa v týchto fórach / diskusiách nájdu aj fundované a odborné názory. Takže môj rozbor miery prínosu diskusií, názorov a recenzií na týchto fórach pre laickú verejnosť je ten, že by si ich čitatelia mali zachovať určitý nadhľad nad niektorými príspevky a pokúsiť sa načerpať potrebné informácie, a tieto nimi načerpané informácie ešte prebrať so špecialistami. Tým ale nechcem znevažovať Diplofix založená na danú tematiku, avšak vyššie uvedené úskalia týchto diskusných a hodnotiacich portálov sú ozajstná.
Jiří Schwarz – konateľ spoločnosti
TRUMF sanace s.r.o.